Profesionalizarea carierei didactice

Titlul proiectului: Profesionalizarea carierei didactice - PROF
Beneficiar: Ministerul Educației
Cod SMIS 2014+: 146587

În cadrul proiectului Ministerului Educației Profesionalizarea carierei didactice – PROF (POCU/904/6/25/146587) cofinanțat din Fondul Social European – Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, implementat în perioada 1 ianuarie 2021 – 31 decembrie 2023, a absolvit cursurile prima serie de formalibi.

 

Examenele de finalizare a cursurilor pentru prima serie de formabili au fost susținute la finalul lunii ianuarie. Dinte cei 392 cursanți (din 12 județe) care au participat la activitățile de formare, au absolvit 375 de cursanți (11 au abandonat și 6 nu au promovat). Formatorii, în număr de 11, au fost atât cadre didactice din învățământul preuniversitar, cât și cadre didactice din universitățile implicate în proiect, și tot ei au fost cei care au realizat evaluarea cursanților. Evaluarea a avut loc online.

 

Absolvenții au considerat că acest program a răspuns la multe întrebări pe care deja le aveau și că a contribuit la formarea de noi abilități legate de mentoratul didactic, totul într-o atmosfera generală caldă, deschisă colaborării și comunicării deschise, assertive. Sprijinul acordat profesorilor în formarea lor inițială, la nivel national, într-un cadru formal este o noutate binevenită în spațiul educational românesc. Câștigurile formabililor au fost atât la nivel profesional, cursanții subliind noutatea informațiilor prezentate, precum și prezentarea lor intr-o forma interesantă, atractivă si motivantă, cât și personal, prin apariția de emoții constructive, de introspecții si proiectii de viitor, fiind un real exercițiu de cunoaștere, observare și autocunoaștere.

 

Ramona Henter,
Expert comunicare CFCD

Conferința internațională Mentoratul în cariera didactică, organizată de Ministerul Educației din România, în cadrul Proiectului strategic Profesionalizarea carierei didactice – PROF, a adus participanților o bogăție de informații privind mentoratul în cariera didactică, văzut atât din perspectiva celor care se ocupă cu politicile educaționale, cât și a practicienilor. Schimbul de bune practici a fost baza pe care s-au purtat discuțiile privind viitorul mentoratului în România, în acord cu activitățile similare desfășurate și în alte state europene.

 

Obiectivele conferinței au fost atinse prin varietatea temelor abordate şi numărul mare de înscriși (peste 60 de invitați şi peste 1000 de participanți), din diverse categorii: profesioniștii implicați în formarea profesorilor – cadre didactice din instituții de formare a profesorilor, cercetători în domeniul educației, mentori, directori de școli, reprezentanți ai organizațiilor active în domeniul educației și formării. Discuțiile privind calitatea formării inițiale a profesorilor și cerinţele pentru obținerea statutului de profesor şi mai ales cele privind rolul mentoratul în pregătirea şi susţinerea cadrelor didactice la început de drum au avut loc atât în cadrul workshopurilor, cât şi în sesiunile de infomare urmate de întrebări ale participanților.

 

Workshopul ”Formarea prin transformare – o nouă paradigmă în formarea profesorilor”, susținut de membrii echipei P2, Universitatea Transilvania din Brașov, Mihaela Voinea, Daniela Necsoi, Ana-Maria Cazan și Oana-Alina Bota, a urmărit familiarizarea participanților cu teoria învățării transformatoare, ca teorie a învățării specifică adulților, identificarea etapelor învățării transformatoare și evaluarea propriilor atitudini față de schimbările din viața profesională și personală. Accentul a fost pus pe prezentarea învățării transformatoare drept o nouă paradigmă în formarea profesorilor, precum și pe identificarea condițiilor, rolurilor și strategiilor pe care le solicită practicarea pedagogiei transformatoare.

 

Participanții au avut ocazia să împărtășească experiențe profesionale semnificative prin activitățile workshopului, desfășurat pe baza unor reflecții și a dezbaterilor. Astfel, s-au putut clarifica valorile profesionale și s-a solidificat fundația necesară formarii unei mentalități deschise favorabile schimbării. Concluzia tuturor participanților a fost faptul ca învățarea transformatoare poate fi o soluție pentru formarea mentorilor.

 

Ramona Henter,
Expert comunicare CFCD

Scopul proiectului
Asigurarea mentoratului profesional pe durata întregii cariere didactice, în sistemul de învațamânt preuniversitar, prin crearea unui sistem național coerent si fiabil de formare profesionala si de dezvoltare a competenței didactice, ca formare psihopedagogica, necesare ocuparii si exercitarii unei funcții didactice precum si obținerii performanței pedagogice în învațamântul preuniversitar din România, în activitatea de predare /formare si în activitatea de management educațional, în contextul procesului global de digitalizare a sistemelor de educație.

 

Obiectivele specifice ale proiectului
"OS1: Crearea cadrului instituțional național pentru mentoratul carierei didactice preuniversitare, pâna în anul 2023, prin înființarea instituției mentoratului carierei didactice, structurata ca rețea, cuprinzând:
*100 de Baze de Practica Pedagogica (BPP),
*11 Centre de Tutorat Didactic (CTD), necesare formarii si dezvoltarii competenței didactice pe durata întregii cariere didactice,
*4 Centre de Formare pentru Cariera Didactica (CFCD) - instituții de învațamânt superior cu atribuții de formare continua, si care îsi desfasoara activitatea sub coordonarea Centrului Național de Mentorat al Carierei Didactice (CNMCD)."

 

OS2: Elaborarea/revizuirea/dezvoltarea si operaționalizarea, pâna în anul 2023, a trei oferte educaționale pentru elevi si a unor resurse didactice, inclusiv pentru învațarea în sistem blended learning/online si a 7 standarde didactice pentru cadrele didactice, pe baza carora se realizeaza formarea si dezvoltarea/ evaluarea/echivalarea si validarea competenței didactice, obținuta atât prin trasee clasice de evoluție în cariera, cât si prin rute/contexte alternative, în contextul digitalizarii globale a educației.

 

OS3: Formarea continua si perfecționarea profesionala, pâna în anul 2023, a 28.000 cadre didactice din învațamântul preuniversitar, în scopul dezvoltarii profesionale si al evoluției în cariera, pentru asigurarea continuitații pedagogice în predare-învațare-evaluare, cu accent pe componenta didactica practica (predarea la clasa) a formarii, în contextul mentoratului de cariera didactica si în domenii precum: e-learning, noile educații, incluziune, curriculum, evaluare, telescoala, combaterea bullyingului, transdisciplinaritate – inclusiv în vederea completarii perfecționarii continue a personalului didactic, în contextul global al digitalizarii sistemelor de educație si în contexte specifice/nespecifice privind activitatea cu elevi aparținând grupurilor vulnerabile, inclusiv copii aparținând minoritații roma, copii cu cerințe educaționale speciale (CES) sau copii aflate în situații de risc medical scolarizați în spital, copii din comunitațile dezavantajate socio-economic.

Activitățile corespunzătoare P2: Universitatea Transilvania din Brașov

 

A2. Elaborarea cadrului normativ instituțional pentru profesionalizarea carierei didactice în învățământul preuniversitar;
A2.1. Elaborarea/revizuirea cadrului normativ care să permită organizarea și funcționarea mentoratului de carieră didactică, ca mecanism instituțional în învățământul preuniversitar din România;
A2.2. Elaborarea cadrului normativ care asigură înființarea Centrului Național de Mentorat al Carierei Didactice - CNMCD;
A2.3. Dezvoltarea mecanismului legislativ instituțional necesar operaționalizării reglementărilor privind profesionalizarea carierei didactice;
A2.4. Elaborarea cadrului normativ privind funcționarea sistemului blended-learning /online;

 

A3. Elaborarea/revizuirea cadrului strategic național pentru profesionalizarea carierei didactice în învățământul preuniversitar;
A3.1. Realizarea unui studiu de diagnoză şi prognoză privind „Starea Sistemului de formare a cadrelor didactice - Cercetare longitudinală 2015-2025”;
A3.3. Elaborarea strategiei naționale privind cariera didactică;
A3.4. Operaționalizarea strategiei privind cariera didactică;

 

A4. Crearea cadrului strategic național de operaționalizare a cadrului normativ privind mentoratul de cariera didactică și a cadrului conceptual curricular pentru nivel liceal, adaptat sistemului blended-learning, inclusiv pentru predarea-învățarea-evaluarea în sistem online;
A4.1. Revizuire/elaborarea și validarea curriculumului naţional şcolar obligatoriu in vederea adaptării la predare- învățare – evaluare în sistem online, pentru nivel liceal;
A4.2. Elaborarea reperelor strategice/metodologice de organizare și desfășurare a programelor de tip TELEȘCOALĂ și a programelor de formare a cadrelor didactice;
A4.3. Realizarea de studii tematice;
A4.4. Elaborarea reperelor strategice privind realizarea practicii pedagogice și a activității de predare-învățare-evaluare la clasă;

 

A5. Crearea cadrului logistic necesar operaționalizării mecanismului instituțional al mentoratului de carieră didactică în învățământul preuniversitar;
A5.2. Crearea cadrului logistic la nivelul Centrelor de Formare pentru Cariera Didactică din cadrul universităților partenere;

 

A6. Formarea continuă a diverselor categorii de personal didactic din învățământ, în domeniul mentoratului didactic;
A6.1. Abilitarea formatorilor în domeniul mentoratului de carieră didactică;
A6.2. Elaborarea, acreditarea și implementarea programelor de formare la nivel național;